Jak przykręcać śruby w aucie

0
222

Większość śrub, które znajdują się w samochodzie, przykręcana jest na wyczucie, albo jak kto woli „na oko”. Z reguły oznacza to bardzo mocne dokrecenie – tak, aby śruby pozostały nieruchome. Jednak nie zawsze jest to poprawne działanie, ponieważ niektóre z nich muszą być dokręcone z właściwym momentem (czyli z właściwą siłą). Wszędzie tam, gdzie znajdują się łączenia aluminiowych elementów lub części wykonanych z aluminium i stali niezbędna jest precyzja i wyczucie. Doskonałym tego przykładem może być głowica silnika.
Siła przykręcania jest niezwykle ważna, ale równie istotna jest tutaj kolejność dokręcania śrub. Kiedy należy przestać kręcić? Moment ten wskaże nam klucz dynamometryczny.

Jak używać

W pierwszej kolejności musimy ustawić właściwy moment, a dopiero potem powoli dokręcać śrubę. Kiedy dojdziemy do wyznaczonego momentu (gdy śruba zacznie stawiać opór), usłyszymy charakterystyczne kliknięcie. Jeżeli zignorujemy kliknięcie, klucz pozwoli nam dalej dokręcać, a nawet zerwać śrubę. Jeżeli nie jesteśmy na sto procent pewni, czy wszystko jest w porządku możemy zwolnić nacisk i ponownie zacząć dociąganie. Jeżeli śruba znajduje się w odpowiedniej pozycji, wówczas znowu usłyszymy „klik”. Możemy też trafić na stary klucz dynamometryczny ze strzałką i skalą. W takim modelu strzałka wychyla się podczas pracy i pokazuje na skali moment, w którym znajduje się aktualnie śruba.

Koła

Właściwy moment dokręcenia śrub jest niezwykle istotny w przypadku kół samochodowych. Możemy zauważyć, że w każdym dobrym serwisie motoryzacyjnym po użyciu klucza elektrycznego lub pneumatycznego mechanik sprawdza każdą śrubę za pomocą klucza dynamometrycznego, po czym ręcznie dokręca śruby z właściwym już momentem. Dzięki temu kierowca nie będzie miał problemu z odkręceniem śrub w razie potrzeby. To również sprawia, że śruby nie rozciągają się, co poprawia bezpieczeństwo jazdy.

Ustawienie

Klucz dynamometryczny przydaje się również do dokręcania nakrętek wykonanych z tworzywa sztucznego. Tego typu nakrętki używane są często do łączenia ze sobą delikatnych elementów z plastiku, które możemy znaleźć we wnętrzu samochodu lub w osłonach pod maską. Śruby metalowe przykręca się z momentem około 80-100 Nm, z kolei te wykonane z plastiku z momentem wielkości zaledwie 4-6 Nm. Pamiętajmy też, że klucz dynamometryczny służy tylko i wyłączenie do przykręcania. Nie wolno używać go do odkręcania, ponieważ możemy go w ten sposób zniszczyć.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ